حادثه چيست ؟؟؟

حادثه چيست ؟؟؟<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

منبع :Safety Line Institute(SLI)

 

اين مقاله نگاهي اجمالي دارد به

ü            مفهوم حادثه

ü            تأثير بكارگيري تكنيك هاي پيشگيرانه در كاهش حوادث

ü            اهميت باورهاي مديريت

       

حادثه چيست ؟

حادثه را مي توان يك اتفاق يا رويداد برنامه ريزي نشده تعريف كرد . حادثه چيزي غير منتظره و پيش بيني نشده است . در صورتيكهبخواهيم اين موضوع را بيشتر باز كنيم بايد بگوييم ، حادثه نتيجه يك رويداد ناخواسته است . حوادث به خودي خود اتفاق نمي افتد بلكه عواملي سبب ايجاد آنها مي شوند . اعمال ناايمن و شرايط ناايمن سبب بوقوع پيوستن حوادث مي شود كه نتيجه آن مي تواند اختلال در روند كاري ، خسارت به اموال يا آسيب ديدن افراد باشد .

وقوع هر حادثه داراي يك يا چند دليل مشخص است. كارفرما ، مسئول برقراري ايمني در محيط كار مي باشد و بايد اقداماتي را در جهت جلوگيري از وقوع يا تكرار مجدد حوادث انجام دهد .

گروهي از افراد داراي باورهاي اشتباه درمورد حادثه هستند. اين افراد معتقدند حادثه ، واقعه اي است كه خودبخود به وقوع مي پيوندد و حتي براي آن درجه اي از شانس را نيز درنظر مي گيرند و اعتقاد دارند كه در آن كسي مقصر نيست و مسئوليتي ندارد . در ذهن بعضي افراد حادثه هميشه با خسارت و آسيب است در حاليكه در بسياري از مواقع حوادث منجر به خسارت و آسيب نمي شوند . اين رويدادها اغلب شبه حادثه ناميده  مي شوند .

شناسايي دليل ، مكان و چگونگي وقوع حوادث ، اولين اقدام براي پي بردن به دليل حوادث و انجام اقدامات پيشگيرانه مي باشد در صورتيكه با شناسايي دلايل و شرايط وقوع حادثه ، بطور موثرتري مي توان از بروز ساير حوادث مشابه پيشگيري كرد .

 

چرا از حوادث پيشگيري كنيم ؟

فرد مصدوم نه تنها ممكن است از درد ، معلوليت و از كارافتادگي و زيان مالي رنج ببرد ، بلكه گاهي اوقات حوادث منجر به مرگ مي شوند. ممكن است اثرات يك مصدوميت هميشه موقتي و زودگذر نباشد ، بلكه مي تواند موجب آسيب طولاني مدت در زندگي شخصي يا فعاليتهاي اجتماعي افراد شود و نيز فشار قابل توجهي بر خانواده فرد مصدوم وارد كند .

كاركنان بايد نسبت به روشهاي پيشگيري از حوادث آْگاهي داشته باشند ، زيرا هزينه هاي مستقيم و غير مستقيمي كه حوادث در بردارند ، مي توانند موقعيت كارخانه را در عرصه رقابت به خطر اندازند . براي مثال زيانهاي مالي بدليل افزايش هزينه بيمه ، كاهش توليد يا اختلال در روند توليد ، آسيب به تجهيزات كارخانه ، هدر رفتن زمان در طول بررسي حادثه ، آموزش كاركنان جايگزين ، امكان جريمه و به خطر انداختن شهرت كارخانه مواردي هستند كه بايد به آنها توجه نمود .

درحاليكه ما مي توانيم خود را در مقابل بعضي از هزينه هاي مربوط به صدمات و خسارات و بيماريها بيمه كنيم ، هزينه هاي مخفي نيز وجود دارند كه باعث افزايش هزينه هاي بيمه مي شوند .

با توجه به روند افزايش رقابت در بازارهاي تجاري بسياري از شركت ها اسناد مربوط به ايمني را به عنوان بخشي از تجزيه و تحليل هاي فرايندي يا پيش كيفيتي ارائه مي نمايند . مضافا درصورتيكه شركتي مورد انتخاب واقع شود ، ارزيابي عملكرد ايمني و بهداشتي آن شركت از اجزاي اصلي قرارداد خواهد بود .

 

باورهاي مديريت

برخي اعتقادات در موفقيت فرايند پيشگيري از حادثه مؤثرند . برطبق انتشارات ايمني و بهداشت انگلستان ( مديريت ايمني و بهداشت موفق ) اين باورها شامل موارد زير است :

v           كاركنان مهمترين سرمايه هاي ما هستند .

v           بيشتر حوادث و رويدادها به دليل بي دقتي كارگران نيستند ، بلكه بعلت نقص در كنترل ( در سازمان يا در آن شغل خاص ) كه مديريت مسئول آن است مي باشد .

v           حفاظت از منابع مالي و انساني مهمترين وسيله كاهش هزينه هاست .

v           ايمني و بهداشت از مسئوليت هاي مديريت است كه اهميت آن به اندازه توليد و كيفيت است .

v           كنترل ايمني و بهداشت از تلاش و همكاري در تمام سطوح سازمان بدست مي آيد . مديريت ايمني و بهداشت مؤثر يك حس مشترك نيست ، بلكه برپايه يك فهم مشترك از خطرات و چگونگي كنترل آنهاست كه آن نتيجه يك مديريت خوب مي باشد .

v           قابليت مديريت ايمني و بهداشت بخش ضروري از مديريت حرفه اي است .

v           تمامي حوادث ، بيماريها و رويدادها قابل پيشگيري هستند .

v           ايمني و بهداشت و كيفيت دو روي يك سكه هستند . 

/ 1 نظر / 317 بازدید

سلام دوست عزیز لطف کن مطلبتو با ذکر منبع بزن